”Ekotrenden tilltog ytterligare i styrka under andra hälften av 2014. Det är både de svenska konsumenternas efterfrågan samt detaljhandelns aktivare arbete i butik som driver försäljningsökningen. Totalt ökade den ekologiska livsmedelsförsäljningen med 38 procent 2014.
– Det är svenskproducerat som i hög grad står för ekoökningen. Konsumenterna vill köpa ekologiskt och svenskt. Periodvis har marknadens också präglats av brist. Försäljningsökningen kunde alltså varit ännu högre, säger Cecilia Ryegård, Ekoweb.”
Wiveca och Fredrik är på plats på Ekogalan som hålls i Stockholm den 29/1 där presenterades alltså marknadsrapporten för 2014 som är gjord av Ekoweb (en oberoende nätsajt och marknadsbevakare).
Magnihill vill satsa ännu mer på ekologiskt, med tanke på alla rapporter som pekar på en ökande ekotrend så ligger vi helt rätt i tiden med vårt breda ekologiska utbud till Storhushåll (förskolor och mindre skolor är välkomna att ta en titt på vårt utbud till konsument med mindre förpackningar) och vårt ekologiska sortiment till konsument som vi ständigt utvecklar.
Vi söker fler ekologiska odlare och vårt mål är 50% EKO 2016. (vi har tidigare skrivit om år 2014 som går till historien som ett rekordår för EKO.)
Här spirar matglädjen, vi fortsätter tänka ekologiskt!