Vi vill gärna lyfta kampanjen EKO-september och i samband med den informera om Magnihills syn på ekologi. I nära samarbete med våra odlare och producenter, i Sverige och andra länder, tar vi fram produkter och förädlar dem så att du ska kunna njuta av ekologiska produkter med hög kvalité.
Magnihills ekologiska produkter förses alltid med KRAV-märket och/eller EU-ekologiskt (EU-lövet) som ett tecken på högsta kvalitet.
På Magnihil vill vi samverka med naturen och värna om vår miljö för generationer framåt. Vi tycker att ekologiska produkter är ett bra sätt att göra detta.
”När jag tog över efter min pappa 1993 satsade vi på ekologiskt direkt, säger Wiveca Almgren, vd på Magnihill. Redan 1994 KRAV-certifierades hela anläggningen. Då var det inte många som trodde på att ekologiskt var framtidens mat.”
I dag är vi stolta över att Magnihill har marknadens bredaste sortiment av ekologiska och KRAV-godkända frysta frukter, bär och grönsaker.
Fyra skäl att välja ekologiskt:
Miljö: Inga kemiska bekämpningsmedel eller handelsgödsel/gödning gör att den biologiska mångfalden gynnas och skonar vårt grundvatten, sjöar och fisken.
GMO-fritt: Inga GMO produkter (GMO = Genetiskt modifierad organism), p g a riskerna för natur och miljö.
Hälsa: Naturliga råvaror innebär att både du som äter produkterna och vi som arbetar med dem slipper utsättas för något osunt.
Kvalitet: Råvarorna får växa sig starka, friska och goda utan kemisk hjälp. Kvaliteten kontrolleras sedan noga på plats hos oss innan vi packar råvarorna.
Varför ekologisk och KRAV-märkt frukt & grönt?
– Ekologisk frukt och grönt odlas utan naturfrämmande kemiska bekämpningsmedel och utan konstgödsel.
– I genomsnitt är det 50% fler arter av växter och pollinerare på eko-gårdar.
– Det ekologiska lantbruket strävar efter att skapa ett hållbart kretslopp mellan djur och växter.
– Att produktionen lever upp till ekoreglerna kontrolleras av en oberoende exptert.
EKO-september har tagits fram för att bidra till mer information och ökad kunskap om hur den ekologiska maten produceras och vad den bidrar till. Kampanjen vänder sig till konsumenter, lantbrukare, förädlingsföretag, dagligvaruhandel, grossister och alla som är intresserade av ekologisk mat.
Kampanjen är finansierad av Jordbruksverket och är en av åtgärderna som finns med i Jordbruksverkets Åtgärdsplan för att öka produktion, konsumtion och export av ekologiska livsmedel. Åtgärdsplanen har tagits fram på uppdrag av regeringen i samarbete med myndigheter, företag och organisationer i hela livsmedelskedjan. Här är länk till åtgärdsplanen.
Organisationerna bakom EKO-september är Organic Sweden, KRAV, Ekologiska Lantbrukarna och Sveriges konsumenter. Läs mer om kampanjen på heltenkelteko.se